Projekteredmények

Projekteredmények

WP 7. Összefoglaló

Korunk globális környezeti kihívásaitól a Szigetköz-Csallóköz régió sem mentesülhet. Ezek közül a klímaváltozás hatásai, az édesvizekhez kapcsolódó minőségi és mennyiségi problémák, a szigetközi, ártéri ökoszisztéma változásai egyaránt megfigyelhetők. A felmerülő környezeti problémák megelőzése és megoldása nem csak a kapcsolódó tudományterületek szakértőinek a dolga. A helyi lakosságnak, (és az ide látogató turistáknak) legalább ilyen fontos szerepük van a Szigetköz természetes, épített és társadalmi környezetének megóvásában, fejlesztésében. Az új kihívásokhoz, a gyorsan változó világhoz való alkalmazkodáshoz, a helyidentitás („Szigetköz-tudat”) kialakításához, vagy épp a helyes döntések meghozásához szükséges a lakosság szemléletének formálása.

A projekt megvalósításának legfőbb jelentősége abban rejlik, hogy a környezetben tapasztalható konkrét hatások és folyamatok megismerése, valamint a különböző érintettek szerepvállalásainak lehetőségei (mérséklési és alkalmazkodási lehetőségek) terén még számottevő az ismeret- és információhiány. A lakosság legfőképpen a média által közvetített információkból tájékozódik. Számos kutatás és kérdőíves felmérés foglalkozott az utóbbi években ezzel a problémával és az eredmények alapján elmondható, hogy napjainkban az érintett helyi lakosságra, de általában a társadalomra is általánosan jellemző, hogy nem érzékeli saját szerepvállalásának fontosságát, azaz érintettségét és felelősségét sem. A projekt kialakítása során kiemelt prioritás az, hogy a térségbe látogatók, valamint az ott élő lakosok széles körűen megismerjék annak természeti- és kultúrtörténeti emlékeit, örökségét. Ezen értékek bemutatása során részévé válhatnak egy földrajzi tájegység életének és egyben érzékenyítvén is őket arra, hogy a természetben zajló folyamatok és a kultúrtörténeti örökségi emlékek is mind része környezetünknek, melyek megóvása, fenntartása, kezelése mindannyiunk felelőssége.

A fentiekkel összefüggésben lényeges kérdés, hogyan lehet hatékonyan a tudást bővíteni, szemléletet formálni, lakossági aktivitást növelni. Véleményünk szerint a tudatformálás egyik leghatékonyabb módja a közvetlen tapasztalatszerzéshez köthető, élményalapú és tevékenységorientált nevelő-oktató munka, amelyhez a Szigetköz természetes, épített és társadalmi környezete kiváló helyszínt biztosít. Erre építve, a különböző munkacsomagokban szerepelő szemléletformálási tartalmakat felhasználva összeállítottunk egy olyan, társadalmi tudatformálást segítő projektet, amely véleményünk szerint már rövidtávon is képes lehet az érintett célcsoportok szemléletének fejlesztésére: erősödhet a környezettudatosság, a helyidentitás, a mindennapi döntéseikben meghatározó lehet a fenntarthatósági szemlélet. A WP 7. munkacsomagjai:

 WP 7.1 Digitális környezeti információtár fejlesztése

 A munkacsomag keretein belül a Szigetközben fellelhető természeti és kultúrtörténeti értékeit összegyűjtő digitális információtár készült el, amely a Szigetköz applikációban öltött testet. A projekt részeként javasoltuk egy digitális környezeti információtár kialakítását. Célja, hogy feltérképezze a Szigetközben található természeti és kulturális értékeket, valamint a természetközeli életmód hagyományait abból a célból, hogy a térségben töltött idő aktív és értékes legyen mindenki számára. Az elkészült adatbázis (applikáció) szabadon használható és lehetőséget nyújt az érintettek és a térségbe látogatók szemléletformálására.

App

1. ábra: Az elkészült „Szigetköz App” kezdő oldala

WP 7.2 Szemléletformálás, közösségre épülő fenntartható Szigetköz

A munkacsomagban a társadalmi tudatformálást elősegítő programtervet állítottunk össze. A társadalmi tudatformálást elősegítő programterv a helyi lakosság, ezen belül is a fiatal generációk környezettudatának formálásában jelent segítséget. E cél elérésért kérdőíves kutatás végeztünk, workshopokon, beszámolókon vettünk részt, valamint terepi bejárásokba kapcsolódtunk be. Az így szerzett információk, tanácsok, javaslatok alapján tíz tevékenységet/tevékenységtípust határoztunk meg, amellyel a kijelölt célcsoportokban a szemléletformálás hatékony lehet. A projekttevékenység során alapvető figyelmet fordítottunk arra, hogy a szemléletformálást leghatékonyabb gyerekkorban elkezdeni, ezért a gyerekeknek szóló programoknak (terepi vizsgálatok, projektek) és a bekapcsolódó nevelő-oktató pedagógusoknak (projektíró verseny) kiemelt szerepet szántunk.

01
02
03

2. ábra: Madarak és Fák Napja vetélkedő a Szitásdomb Fűvészkertben (fotók: dr. Lampert Bálint)

A projekt részeként a Széchenyi Egyetemen szakátvilágítás valósult meg annak érdekében, hogy a projekt minél több hallgató figyelmét ráirányítsa a Szigetközre, mint védendő természeti értékre és tudatosítsa bennük a terület értékeit. Ennek eredményeként 15 szak egy-egy tantárgya került kiválasztásra, amelyekhez a szakhoz és tantárgyhoz szervesen illeszkedő, az elméleti tanulmányokra építő gyakorlatorientált komplex hallgatói feladatokra születtek javaslatok. A feladatok tematikába való beépítést pedig a tárgyak oktatóinak felkészítésével segítettük elő.

A lakossági szemléletformáló akciókat hirdettünk a vizes élőhelyek természeti állapotának megőrzése érdekében, mert a közvetlen tapasztalatszerzés, az aktív cselekvő részvétel erősíti a lakosság értékvédő magatartásának kialakulását.

Végül egy lakossági tájékoztató weboldal megalkotásával olyan weboldal jött létre, mely tudományosan megalapozott, de laikusok számára érthető módon közöl információkat a lakossággal és a térségbe látogatókkal. A weboldal elsődleges célja a szemléletformálás tudományos kommunikáció által, de lehetőséget teremt a lakossági megfigyelések (pl. védett élőlények) vagy épp természeti károkozások bejelentésére is. A hírekkel, eseményekkel folyamatosan frissülő felület az applikációval kiegészülve különböző korosztályok számára is könnyen kezelhető informatikai hátteret ad a Szigetköz sokoldalú megismerésére.

WP 7.3 Természetközeli, fenntartható oktatási-nevelési tevékenységek

Az alap munkacsomag egy szigetközi és egy csallóközi erdei iskola létesítésére, programjának kidolgozására, a működéséhez szükséges eszközök körének meghatározására tett javaslatot és a továbbiakban a megvalósítás a szigetközi erdei iskola létesítésére és programjának kidolgozására irányult első lépésben.

Az erdei iskola a környezet adottságaira építő többnapos tanulásszervezési forma, amelyben a tananyag szorosan és szervesen összefügg a tanítás helyszínével. A terepi ismeretszerzés, a képességfejlesztés és a közösségi tevékenységekhez kötődő szocializáció közös cselekvéshez kötött. Hatékonyságát számos hazai és nemzetközi kutatás igazolja. Segítheti a köznevelési intézmények a nemzeti alaptantervben előírt környezeti nevelési feladataik megvalósításában (könnyen elérhető, jól felszerelt gyakorlati helyszín, felkészült szakemberek, terepi programok).

A felelős gondolkodás kialakításának egyik legérzékenyebb időszaka a gyermekkor, ezért a projekt kialakítása során kiemelt prioritás, hogy az erdei iskolába látogató diákok széles körűen megismerjék annak természeti- és kultúrtörténeti emlékeit, örökségét.

A fenti célok elérése érdekében a WP 7.3 munkacsomagban első körben javaslatot tettünk erdei iskolák létesítésére és komplex nevelési-oktatási programjának kidolgozása a Szigetközben és a Csallóközben. A programok módszertani alapja az erdőpedagógia lett. Az új szigetközi erdei iskola a Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar épületegyütteséhez kapcsolódó Szigetköz épületében kap helyet. A helyszín adottságai (vár, várkert, vártó, tanösvény, Lajta, Wittmann park stb.) kiváló lehetőséget teremt komplex erdei iskolai foglalkozás vezetésére a 6-14 éves korosztály számára, emellett gyakorlati helyszínt biztosít hallgatók felkészítésére erdei iskolai programok vezetésére.

külső-01
külső-02
külső-03

3. ábra: Az erdei iskola külső látványtervei (Forrás: OptimumTerm)

belső-01
belső-02
belső-03

4. ábra: Az erdei iskola belső látványterve (Forrás: OptimumTerm)

Széchenyi 2020